Chumphon verkennen

26 januari 2019 - Chumphon, Thailand

Wat heb ik vannacht heerlijk geslapen in mijn eigen kamer met tweepersoonsbed. Het ontbijt was al net zo fijn. Een buffet met van alles en nog wat.

20190126_09230320190126_09230820190126_092320

Ook rijst... dat heb ik maar even overgeslagen. Voor mij gewoon witte toast met jam en fruit. Ik raakte in gesprek met twee Slowaakse jongens. We hebben een tijdje zitten kletsen, waarna ze vroegen of ik met hen mee wilde op pad vandaag. Het was super lief van ze, maar eigenlijk had ik daar niet zoveel zin in. Ik wilde graag zelf even wat doen dus ik heb hun aanbod afgeslagen. Via de receptie van het hotel heb ik daarom een scooter gehuurd. Ik moest er even op wachten, maar uiteindelijk kom ik rond het middaguur op pad.

Zo'n halfuur onder het centrum van Chumphon ligt Mu Koh Chumphon National Park. Dit leek me wel wat en op mijn scooter ben ik daarheen gereden. Eerst nog even gestopt bij een uitkijkpunt wat daar in de buurt lag.

20190126_135519

Daarna door naar het nationaal park.

20190126_141016

Na entree te hebben betaald, begon ik aan de nature trial (wandeling door het bos).

20190126_14095420190126_141042

Dit was erg leuk aangelegd.

20190126_14142320190126_141822

Ik moest de rivier oversteken via een lange touwbrug.

20190126_14261720190126_14262620190126_143558

Ik hoopte wat dieren te zien die ik kon fotograferen. Helaas was dat niet het geval. Dan maar foto's van de omgeving.

20190126_141634

Vervolgens ben ik doorgereden naar een uitkijkpunt met een strandje. Het strandje bleek niets te zijn, maar het uitzicht was wel mooi.

20190126_15413320190126_15472420190126_154729

Er lag een grote tempel, waar vlaggen hingen met het gezicht van de koning. Hij wordt ontzettend aanbeden in dit land. Maak dus nooit een grap over de koning als je in dit land bent. Je wordt ervoor opgepakt...

Ik ben teruggescooterd via de supermarkt. Morgen heb ik weer een busreis van 5 uren voor de boeg dus heb ik even wat voor de lunch ingeslagen. Terug in het hotel heb ik lekker gechilld. Gezwommen, schaatsen gekeken en kipnuggets met patat gegeten:) het was weer een mooie dag waarbij ik veel cultuur en natuur heb gezien.

Over cultuur gesproken. Nog een aantal grappige dingen. De mensen hier (die een redelijke donkere huidskleur hebben), willen zo wit mogelijk zijn. Daarom dragen ze vaak lange broeken en een vest (ook met 30 graden en hoger). Daarnaast smeren ze een soort witte klei op hun gezicht. Dat ziet er heel apart uit, want ze laten het er de hele dag opzitten. Ook zie je veel mensen met mondkapjes voor. Als ik soms de uitlaatgassen van de scooters zie, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Wat ook erg bijzonder is hier, is dat je overal je schoenen/slippers moet uitdoen. Ga je eten in een restaurant dan moet je bij sommigen dus je schoenen buiten laten. Ik draag elke dag slippers dus dat is lekker makkelijk. Toch blijf ik het een vreemde gewoonte vinden. In huis kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar ook in winkels, restaurants, barretjes, hostels etc. moet je je schoenen uit doen. En dus ook als je daar naar het toilet wilt. Zelf vind ik het niet zo fijn om op mijn blote voeten naar een toilet te gaan. Hier is dat de normaalste zaak van de wereld. Het toiletpapier gooi je hier ook niet in de wc, maar in het prullenbakje ernaast. En doorspoelen kan soms gewoon zoals we het gewend zijn, maar vaak is het ouderwets en moet je een emmer water erdoorheen gooien. Het went allemaal, maar je beseft je wel wat een luxe we in Nederland hebben.

Iedereen een fijn weekend gewenst! Lieve groetjes van mij

1. Gea:
    26 januari 2019
    Inderdaad niet een fijn idee om op blote voeten naar het toilet te moeten, maar uit respect voor het land waar je verblijft die je het toch👍🏼Hier in lwd alle sneeuw weer verdwenen nu plm 7 graden en regen dus grijs en grauw dus vind ik het erg leuk om jouw mooie omgevingfoto's te zien waar het zonnetje schijnt ☀️ 👍🏼Wens ook jou een heel fijn weekend toe en de groetjes😘
  2. Irene:
    26 januari 2019
    Wauw, prachtige foto's weer! Jammer dat je geen dieren bent tegengekomen, maar misschien dat je deze later tijdens je reis nog wel tegenkomt. Wat raar dat je overal je schoenen uit moet doen, snap dat dat even wennen is! Leuk dat je weer nieuwe contacten op hebt gedaan 😊 maar snap dat een dag alleen op pad ook wel even lekker is. Lekker slapen voor straks! Dikke knuffel, Irene
  3. Gerry:
    he karina
    mooi dat het buffet klaar staat smorgens
    kun je zelf een keuze maken
    al weer iets leuks beleefd
    national park
    zo te zien lijkt het erg mooi
    de natuur en de fotos
    groet gerry en sjirk
  4. Alfons:
    27 januari 2019
    Leuk weer, hoor, om je belevenissen te lezen! Heb je ook al ontdekt of er plekken (kerken) zijn waar de "echte" Koning aanbeden wordt :-) ?