Khao Sok Lake en jungle trekking

30 januari 2019 - Phuket, Thailand

Jahoor, het is weer tijd voor een verhaaltje. Ik zal mijn (vele) belevenissen van afgelopen twee dagen even vertellen. Momenteel zit ik in de lokale bus (zo'n) 4 uren naar mijn volgende bestemming Phuket.

Mijn verhaal begint twee dagen geleden op maandagochtend. Ik werd wakker in mijn hutje wat tegen de jungle aan lag. De apen heb ik wel gehoord. Helaas niet gezien. Ik had mijn rugtas voor de komende twee dagen ingepakt. Na het ontbijt werd ik met een aantal anderen die ook die tocht gingen doen opgehaald met een minibusje. Het busje stopte nog een paar keer bij een ander ho(s)tel en zo zat op een gegeven moment het busje vol met 10 mensen, waarvan 7 Nederlanders. Hoe toevallig. Het was een gezellige boel tijdens de uur durende rit naar de opstapplaats van de longtail boot aan de rand van de Lake.

20190128060343_IMG_0176

We stapten samen met mensen uit een ander minibusje in de longtail boot. De groep was met in totaal 18 personen compleet.

De tocht over Khao Sok Lake was adembenemend mooi! De grote rotsformaties aan weerskanten en het vele groen was erg mooi. Het is lastig uitleggen dus hieronder maar wat foto's!

20190128093013_IMG_025620190128094317_IMG_029120190128093937_IMG_028820190128093513_IMG_026620190128092806_IMG_0249

Na zo'n uur gevaren te hebben kwamen we aan bij een lange rij floating houses (drijvende huisjes) met een grote (ook drijvende) gemeenschappelijke eetruimte.

20190128065618_IMG_021320190128074020_IMG_0236

Zodra ik hierop stond, wist ik dat dit een lastige onderneming zou worden. Doordat alles dreef had je veel deining. Ik kan daar helaas erg slecht tegen. Op een varende boot heb ik nergens last van, maar zodra iets stil ligt, en het deint, word ik heel naar in mijn hoofd. Heel duizelig. Ik ging naar mijn huisje wat er prima uitzag. Helaas was de deining hier nog meer voelbaar. Ik moest me vastgrijpen om mezelf staande te houden. Van tevoren had ik dit verwacht, maar Ik had gehoopt dat het mee zou vallen. Ik wilde het toch proberen. Helaas heb ik de keuze moeten maken om terug te gaan naar het vaste land, want dit ging ik niet volhouden. De 1,5 uur die ik moest wachten voordat ik met een andere groep in een bootje weer terug kon, duurde me al veel te lang. Laat staan slapen in dit deinende huisje.

Wat was ik blij dat ik weer in een varende boot zat en dat nare gevoel in mijn hoofd wegtrok. De terugtocht was net zo mooi als de tocht heen. Terug in het busje naar het hotel voelde ik me weer helemaal top. Ik was wel vreselijk moe, want het had me ontzettend veel energie gekost. Terug in het hotel bleek dat ze helemaal waren volgeboekt. Via booking.com zocht ik iets anders en kwam uiteindelijk bij een soort kleine bungalow uit. Deze lagen een stukje hoger met een geweldig uitzicht op de bergen. Dit was iets voor mij! Met de taxi daarheen. De eigenaresse was zo ontzettend vriendelijk. Ze had vijf bungalows naast elkaar. Het was erg kleinschalig en dat vond ik erg fijn. Ze sprak goed Engels en ik voelde me erg welkom. Ze heeft me geholpen met het uitzoeken van een leuke jungle trekking, want dit wilde ik zeker nog doen!

De volgende dag (gister dus), genoot ik van het ontbijtbuffet met uitzicht op de bergen. De rest van de ochtend en begin van de middag heb ik vrij weinig gedaan. Mijn taxi naar de jungle trekking vertrok om 15:00. Ik ben even naar de dichtstbijzijnde lokale winkeltjes gelopen. Even door de lokale supermarkt, uiteraard op blote voeten. Zou toch grappig zijn als in Nederland iedereen bij de ingang van de Lidl of Albert Heijn zijn schoenen uit zou doen en dan op blote voeten/met sokken z'n boodschappen zou doen😂 Verder was er niet zoveel dus ik was snel weer terug in mijn bungalowtje.

Met de taxi werd ik naar de ingang van het nationaal park (de jungle) gebracht. Ik had een privégids. Wat een luxe! Een aardige jongeman van 29 die redelijk Engels sprak. We liepen het park in en bij de eerste boom bleef hij al staan. Hij wees naar boven. Ja hoor een gele slang in de boom. Hij zat erg hoog, maar ik heb hem op de foto gekregen.

20190129111339_IMG_0362

We liepen eerst over een breed pad. Daarna gingen we van het hoofdpad af en pakten we de kleine paadjes door de jungle. Wat een super ervaring was dit!

20190129114032_IMG_0381

Eigenlijk leek het net alsof je in een bos in Nederland liep, maar kom je daar geen wilde dieren tegen. Er zitten 7 verschillende soorten apen in die jungle. Wij hebben er 2 gezien, waarvan een zeldzame. Die zien ze niet vaak dus dat was heel bijzonder.

20190129120403_IMG_040820190129120323_IMG_040620190129120256_IMG_0404

Verder nog wat insecten en andere dieren waarvan ik de naam niet weet🙈

20190129123504_IMG_041720190129114359_IMG_0385

Ik vroeg aan de gids wat de grootste dieren in deze jungle zijn, verwachtende dat hij iets van apen en krokodillen zou zeggen. Achteraf had ik deze vraag beter niet kunnen stellen, want zijn antwoord was als volgt: "tijgers, beren en olifanten." Wauw... overdag kom je al liever geen beer of tijger tegen in de jungle, maar ik had ook de nachtsafari geboekt dus we bleven in de jungle tot het pikdonker was. Dat later...

Opeens stopte hij en zei dat ik stil moest zijn. Hij vertelde dat daar een slang zat. Ik zocht, maar kon hem niet ontdekken. De slang was er al vandoor gegaan. De gids liep verder en zocht of hij hem nog ergens zag. Dit was niet het geval. Hij vertelde dat hij een zwarte slang van 2 meter zag. Poe, dat vond ik best lang, waarop hij zei dat de langste slang die hij ooit had gezien 6 meter was. Tja toen had ik niets meer te zeggen😂

We liepen door de jungle en klommen over de rotsen langs de kant van de rivier. Ik was helemaal in mijn element. Ondertussen maakte de gids van bamboe een beker en 2 lepels. Voor het avondeten. Zo ontzettend cool dat dat gewoon van bamboe is. We kwamen rond 18:00 aan bij een soort minikamp. Hij had rijst, kip, ei en komkommer gekocht bij een restaurant van tevoren en dit hebben we daar lekker opgegeten (op mijn bamboebord).

20190129130415_IMG_0439

Ook kreeg ik koffie in de bamboebeker en aten de bamboelepels erg fijn.

20190129130656_IMG_0440

We wachtten daar tot 19:00, want toen was het al bijna helemaal donker. Met enkel een hoofdlampje vertrokken we weer. Dit keer bleven we wel op het bredere pad. In het pikke donker door de jungle is wel een erg spannende belevenis moet ik zeggen. Nou ben ik niet bang voor dieren en nacht, maar met het feit dat er ook beren en tijgers rondlopen, was ik best gespannen. Hij vertelde vervolgens dat we ook zomaar wat dikke slangen konden zien. "Soms kruipen ze over ons pad en het komt ook wel voor dat ze uit de boom hangen en dat je er praktisch tegenaan loopt." Nou dat was wel het punt dat ik de rest van de weg mijn zaklamp alleen maar van de grond naar boven scheen om te kijken of er geen slangen naar beneden hingen. Ik voelde er niet zoveel voor om mijn hoofd tegen een slang aan te lopen.

Die donkere jungle tocht had zo ook z'n charmes, want we hebben veel mooie dieren gezien die ik kon vastleggen met mijn camera. Wat ben ik ontzettend blij dat ik die heb meegenomen! De dieren en natuur fotograferen vind ik mooi werk! Hier even wat plaatjes.

20190129153759_IMG_046020190129153051_IMG_045820190129151244_IMG_0452

De topper was toch wel die dikke gele (giftige) spin. Het begint ineens overal te kriebelen als je zo'n joekel ziet zitten. Na in totaal bijna 4 uren door de jungle te hebben gelopen, was ik toch wel blij om weer veilig bij de in/uitgang te zijn. Het was een geweldige ervaring die ik zeker niet had willen missen! Ik heb alles gedaan hier in Khao Sok wat ik wilde doen (behalve dan het slapen op het drijvende huisje), maar dat maakt me niets uit.  Ik ben benieuwd wat Phuket zal brengen.

Met mij nog steeds alles goed! Vandaag wel een spannende dag, want mijn moeder heeft haar eerste chemo gekregen en ik ben dan niet thuis. Dat is wel lastig en ik hoop en bid dat alles goed zal gaan. We videobellen elke dag en houden elkaar goed op de hoogte. Dat is erg fijn. Mijn reis is al geslaagd vanaf de eerste dagen en alle dagen die ik nog zal hebben hier, zal ik zeker benutten, maar ik weet ook dat ik elk moment naar huis kan gaan als ik dat wil. Dat is een fijne gedachte. Ook als ze me thuis nodig hebben of als ikzelf voor mijn gevoel graag thuis wil zijn. Het is afwachten en ik bekijk per dag hoe het is en wat de plannen zijn.

Inmiddels ben ik alweer even in Phuket. Ik heb mijn was weggebracht vanmiddag en een scooter gehuurd bij het hostel waar ik slaap. De rest van de middag heb ik rondgereden door Phuket. Wat is net hier ontzettend druk en warm (34 graden). Morgen nog wat uitzichtspunten bezichtigen en dan vrijdag maar snel weg hier.

Tot het volgende verslag! Dikke knuffel van mij.

1. Pytsje:
    30 januari 2019
    Hoi, Karina! Wát weer een bijzonder verhaal! En heel fijn, dat je dagelijks contact hebt met het thuisfront! Hier bidden wij ook voor jullie allen!
  2. Gea:
    30 januari 2019
    Wat weer een mooi verslag Karina, en dat de jungletocht je heeft gebracht wat je wilde....het zien van de dieren in hun natuurlijke omgeving👍🏼Ook erg fijn dat je de mogelijkheid hebt om contact te houden met het thuisfront dit geeft toch een stuk rust zodat je kunt genieten van alles wat er nog gaat komen. Dikke knuf terug en tot horens😘
  3. Gerry:
    hoi karina
    al weer een hele ervaring rijker
    jammer dat je niet over de deining kon
    veder leuke fotos gemaakt
    we hopen het goede voor je moeder
    mooi dat je iedere dag contacht kan hebben
    hoop dat ze haar er goed door heen slaat
    liefs gerry en sjirk
  4. Gretha:
    30 januari 2019
    Zo he.. het enige is dat jij niet tegen drijvende huisjes kunt... ik zou niks durven van alles wat je tot nu toe gedaan hebt 🙈 dus respect voor jou en ik ben blij dat ik thuis met een wild dier 😸 op de bank zit om jou verhalen te lezen en foto’s te kijken.
    Ik bid met jou mee voor je moeder
    ❤️
  5. Ton:
    30 januari 2019
    Wat een mooie ervaringen Karina en mooie foto's ook!
  6. Anika:
    31 januari 2019
    Hoi lieve Nien,

Wat een avonturen en wat een verhalen! Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Geniet maar voor vijf!😇 We houden contact!

Veel liefs je zusje😘

P.s. De galerij op mijn mobiel is al aardig vol met al je vakantiefoto’s🙈 heb maar wat oude kiekjes weggedaan, dan kunnen er weer nieuwe bij😉