Reisverslag naar Koh Samui

14 januari 2019 - Ko Samui, Thailand

Gisteravond even kort laten weten dat ik goed was aangekomen. Nu nog even wat uitgebreider over mijn reis van gisteren.

Wat is alles in Thailand eigenlijk op tijd en goed voor elkaar. Gisteren tijdens de lange busreis heb ik een lange tijd uit het raam gekeken. Ik liet de groene natuur, kleine hutjes/huisjes en kraampjes aan de kant van de weg aan mij voorbijgaan. Het deed me denken aan mijn reis naar Bolivia afgelopen zomer. De 'hoofdweg' was echter een stuk beter en goed geasfalteerd, maar alle zijstraatjes waren zanderig en vol gaten. Alles deed me eigenlijk denken aan een soort ontwikkelingsland. Maar toch wil ik het daar ook weer niet helemaal mee vergelijken. Tijdens mijn verre reizen voor World Servants was flexibiliteit het grote woord. Je vervoer kon zomaar een paar uur op zich laten wachten. Dat is hier totaal niet zo.

De bijzonderheden stapelen zich op, wat een fijn gevoel is. Alle Thaise mensen zijn super vriendelijk en helpen je al zonder dat je erom hebt gevraagd. Eergisteren werd ik na 6,5 uur gedropt bij een plaatselijke bushalte in Chumphon. Er stapten nog vijf andere blanke jongeren uit. Dit bleken vier Duitsers en een Fransman te zijn. We waren nog maar net uitgestapt of de Thaise meneer van het busstation kwam naar ons toe. Of hij even een taxi voor ons moest bestellen. Heel graag en zo kwam na een paar minuten wachten een tuktuk aangereden. De vier Duitsers hadden een ander hotel geboekt dan ik en de Fransman had nog niets geregeld. Ik vertelde hem over mijn resort en dat leek hem wel wat. Zo had ik ineens weer een maatje gevonden. De tuktuk bracht ons naar het hotel.

Een mooi tweepersoonsbed en buiten een geweldig zwembad waar je goed baantjes kon trekken. De schoonheid viel me iets tegen. Wat vlekken in het dekbedovertrek en ook wat kringen in de badkamer. Maar het was verder prima te doen! Ik sprak met de Franse jongen (Alex) af om nog even wat in het restaurant te avondeten. In het hele restaurant zat 1 ander echtpaar. Wat bleek, Belgen. Perfect, ik sprak Nederlands met ze en Alex Frans. In het Engels hebben we daarna gezellig gezamenlijk gekletst. 'S avonds heb ik verder nog wat baantjes gezwommen en live schaatsen (EK allround/sprint) gekeken.

Na een goede nacht kwam ik aan bij het ontbijt. Een buffet werd me verteld. Fantastisch dacht ik... tot ik de bakken met inhoud zag. Rijst, prutje van kip en groente, salade en worst. Gelukkig hadden ze ook aan de niet Aziaten gedacht en stond in de hoek een tafeltje met wit brood om toast van te maken met wat jam. Hier heb ik lekker van gegeten. Bij het inchecken had ik gezegd dat ik vandaag met de bus en boot naar Koh Samui ging. Er was een taxi voor me geregeld voor ik het wist. Om 11:15 kwam ik aangelopen. Ik had na het ontbijt nog precies tijd om Wie is de mol even terug te kijken!:) de taxi stond al klaar en dit bleek een busje van de bus/boot company te zijn. Een gratis haal en breng service naar het busstation waar mijn bus vertrok. Perfecter kon niet. Aangekomen bij de bus, kon ik zo met mijn boekingsbevestiging het kaartje van de bus en boot krijgen. De administratie  van de Thaise bevolking is ongelooflijk goed op orde. Ze weten precies wie met de bus gaat en voordat de bus vertrekt wordt geteld of iedereen er is. Zo niet, dan wordt er nog even gewacht.

Eenmaal aangekomen bij de ferry (catamaran) stapte ik in. Toen hij op hoge snelheid begon te varen, had ik meteen door dat dit weleens een lange 3,5 uur kon worden.

20190113_144201

De zee was ontzettend wild en de boot deed niets anders dan vreselijk heen en weer gaan. In het begin moest mijn maag hier even aan wennen, maar gelukkig ging dat langzaam aan beter. In tegenstelling tot veel anderen. De zakjes en prullenbakken waren zeker nodig deze bootrit. Ontzettend heftig, maar uiteindelijk goed en wel aangekomen.

20190113_165805

Met een taxi naar het hostel. Wat een ontzettend fijn, rustig en chill hostel blijkt te zijn. Bijna geen mensen en iedereen die er wel slaapt, daar praat je wat mee. Zo raakte ik in gesprek met een Zweedse jongen (ook een Alex) en een Oekraeens meisje. Met Alex sprak ik af om de volgende dag samen het eiland te verkennen. Dat was vandaag. En wat een prachtige dag wat dat zeg! Maar dat lezen jullie in het volgende verslag...

Schommelende knuffel van mij.

1. Esther:
    Karinaaa!
    Wat fijn om te lezen en dat het goed met je gaat! Ik heb echt mega veel verwondering voor de manier waarop je zo makkelijk contacten legt, echt wauw & super nice!
    Genieten! Liefs Esther
  2. Dieuwke:
    14 januari 2019
    Nais verslagje weer! Zo beleef ik ook nog eens wat..;-)) Genietze girl!
  3. Gerry:
    prachtig verhaal
    ik ben nu al weer benieuwd
    voor het nieuwe verhaal
    wat je zou schrijven
    en de fotos waren prachtig
    groet gerry en sjirk
  4. Irene:
    14 januari 2019
    Wat goed beschreven! Fijn dat de mensen zo vriendelijk zijn en het openbaar vervoer zo goed is geregeld. Super dat je zo snel contacten legt! Dikke knuffel, Irene